Mrs. Karenin

 2013.01.31. 10:13

in cooperation with A hetedik sor közepe

SZERZŐ: SPANODCSAJA  – 2013. JANUÁR 28. HÉTFŐ   KATEGÓRIA: FILMKRITIKA

Anna Karenina angol-francia filmdráma, 130 perc, 2012, rendező: Joe Wright, szereplők: Keira Knigthley, Aaron johnson, Jude Law, Kelly Macdonald, Emily Watson. kh: 12

Szinte mindig ez van… Ami tilos, abból teljesen biztos, hogy halálos szerelem lesz. Ez valami nagyon elcseszett alapszabály. Milyen jó, hogy a romokban lévő házasságok miatt napjainkban már nem kell magunkat levetni a gangról. Az a szívás, hogy a halálos szerelmek pont ugyanúgy véget érnek, mint a nem halálosak, csak több velük a macera. De ne távolodjunk már el ennyire Tolsztojtól!

Meglepően színpadiasan, furán komolytalanul kezdődik. Aggódva figyeltem, hogy lesz ebből a díszletvilágból a végére sírós sztori. Anna Moszkvába utazik megmenteni sógora házasságát, de végül a saját életét teszi tönkre.

Aaron Johnson – Vronsky grófjába kizárólag Anna tudott beleesni, nekünk ez nem menne, pedig szép az a fiú, csak nem ebben a filmben. Ahhoz képest, hogy elvileg óriás érzelmekkel bíró katonatiszt, úgy nézett ki a szőkített hajával, mint egy metroszexuális focista. És tutira nem a kackiás bajuszával dumálna ki minket a bugyinkból.

Viszont Jude Law (Alexei Karenin) – akit először nem ismertem fel, mert most ő is inkább csak belül szép – erkölcsi fölényt hordoz minden higgadt mozdulatában. Merevsége és tartása miatt olyan, mintha ő lenne itt az egyetlen felnőtt. Együttérzéssel követjük elkerülhetetlen sorsát, ahogy a felesége elhagyja őt.

Keira Knightley Anna Karenina szerepében megosztja a nézőket, bár szerintem jól állnak neki a hasonló karakterek  (Büszkeség és balítélet, Doktor Zsivágó). Mégha általában jobban illik is hozzá a nevetős boldog-szerelmes női szerep, mint a bukott nő, aki ha a törvényt szegte volna meg, nem a szabályokat, akkor a társadalom nem vetné ki magából. Kedvencem az a rész a végén, amikor korabeli fehérneműben féltékenyen cirkuszol, ezzel csak tovább rontva a helyzeten. Jól mutatja a köztük lévő viszonyt, a nő kócos, alul öltözött és kétségbeesett, a férfi meg pont olyan, mint a kapcsolatuk elején volt az egyenruhájában, vonzó és mindig azt mondja, amit kell.

A legszebb jelenet a kockajáték Levin és Kitty között. A valódi értékkel bíró időtálló szeretet ezen a páron át jön le a vászonról. A türelem, a megbocsátás, a nem tünékeny illúziónyi szerelem fogalmai Levin szavaiban és párkapcsolatában kelnek életre.

Oh, a soundtrack! Mint egy orosz balett! Dario Marinelli (aki kapott már Oscart munkásságáért) zenéje épp olyan fontos alkotóeleme ennek a filmnek, mint Keira nevetéskor összeszűkülő szeme. A képi világ durva váltásai a zene segítségével olyan érzést keltenek, mintha részesei lennénk egy színpadi előadásnak, a kulisszák mögé látnánk, mintha mi is táncolnánk a káoszban. A nyírfás kisdalocska pedig úgy látszik, nem csak azok körében ismert, akik évekig jártak oroszórára.

A pasim azt mondta, nem enged el többet ilyen szerelmes filmekre, mert nem lehet velem bírni utána. Nyálas zenét hallgatok és ábrándosan nézek…

A bejegyzés trackback címe:

https://spanodcsaja.blog.hu/api/trackback/id/tr815054605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hiányzó Láncszem 2013.02.05. 12:01:13

Az Anna Karenina című film nagy élmény, nagyon jó mozi érdemes megnézni! Igaz a Joe Wright rendezte film kapott hideget, meleget. Nemcsak azért mert más élménnyel nézi a filmet az, aki olvasta, és az aki nem olvasta a regényt, hanem, mert Tolsztoj műveit megfilmesíteni alapjában véve hálátlan vállalkozás. Nehéz az Anna Kareniná-t bő két órába összehúzni, komoly lecke volt Tom Stoppard forgatókönyvírónak is, de helytállt. Nem több mint ami szükséges, ez lehetett a mottója. Újszerű a bő zenei aláfestés, talán kicsit szokatlan is, de bírja a film. A színeszek Keira Knightley (Anna Karenina), Aaron Johnson (Vronsky gróf), Jude Law (Alexei Karenin), Kelly Macdonald (Dolly), Matthew MacFadyen (Oblonsky), Emily Watson (Lydia grófnő), Michelle Dockery (Myagkaya hercegnő), Olivia Williams (Vronskaya grófnő), Alicia Vikander (Kitty) rendre jól teljesítettek! A kritikákat olvasva Keira Knightley színészi játéka volt a nagy megosztó. Jó vagy rossz választás volt-e erre a szerepre, szerintem jó és gyönyörű az Anna Karenina című filmben! Ebben a titokzatosan érzékletes orosz műben, ahol a történet (banális cselekmény) mögötti igazi titkok egyszerű fecsegő szóváltásokkal jutnak a felszínre, szinte kimondani a kimondatlant ez nehéz terep a színészeknek. De Keira Knightley e tradíciót hordozó Tolsztoj-i műben is érzi a film kívánta játék ritmusát, lüktetését. Játéka élményt nyújt, sokszor meglepetéssel szolgál. Keira Knightley fenséges benyomást kelt, lágy harmonikus szépség, kitűnő arisztokratikus Anna Karenina.
süti beállítások módosítása